מחקר איכותני- מה זה?

מחקר איכותני הוא מחקר הנעשה במטרה לאסוף מידע מהשטח באופן ישיר, מצומצם (מספר הראיונות מועט) ועמוק. כשמו כן הוא, עוסק באיכות הנתונים שנאספו, זאת בניגוד למחקר הכמותי אשר עוסק באיסוף מספר רב של נתונים אך אינו דורש איכות ועומק. במחקר איכותני נשתמש במקרים בהם אנו מעוניינים לחקור התנהגות בני אדם, על ידי המחקר נוכל לשמוע על ההתנהגות מפי אדם הנבחר על ידינו ושהינו “מומחה” בתחום, להבינה לעומק ולחלקה לקטגוריות שונות.

הבחירה במחקר האיכותני תעשה כאשר מטרת החוקר הינה לקבל מהמרואיין תשובות רחבות ומפורטות אשר ייתרמו להבנתו את עולם התוכן בו הוא עוסק, וכאשר הוא אינו מסתפק בתשובות קצרות ואחידות. לדוגמא, האופן בו משתלבים אנשים בעלי זהות דתית בתוך קהילה חילונית. במחקר כמותי, ניתן יהיה לאסוף את הנתונים על ידי שאלון שיחולק לאנשים המתאימים, בו יידרשו לענות על היגדים ולאחר מכן יעשה ניתוח סטטיסטי. המחקר איכותני במקרה זה, יהווה כלי לאיסוף מידע עמוק ומשקף את המציאות כפי שהיא נתפסת על ידי המרואיינים ומפורשת על ידי החוקר, לפתוח את עולמו של החוקר לתכנים נוספים בהם הוא לא עסק, דבר אשר עשוי לתרום למחקר ולהבנת ההתנהגות האנושית לעומקה, כמו כן, לעיתים רבות נושא המחקר משתנה עם הבנתו והעמקתו של החוקר בתחום. בנוסף, המידע שייאסף על ידי החוקר הינו סובייקטיבי ונתון לפרשנותו של החוקר. מחקר איכותני יכיר לקורא את עולמו של החוקר, את אמונותיו, תחושותיו והבנתו את התחום שחקר, זאת על ידי האופן בו ניתח את המידע שאסף מהמרואיינים.

10686 - שיטות מחקר במדעי החברה | האוניברסיטה הפתוחה

איך אוספים את כל המידע עם מחקר איכותני?

קיימות מספר דרכים לאיסוף המידע במחקר האיכותני. הדרך הראשונה הינה ריאיון, החוקר נפגש עם המרואיין פנים אל מול פנים, מציג בפניו שאלות מכווינות שעשויות לסייע לו להתמקד בנושא הנחקר, אך על ידי שאלות פתוחות ורחבות שיאפשרו למרואיין לנתב את תשובתו. הדרך השנייה הינה על ידי קבוצת מיקוד, משמע איסוף מספר מצומצם של אנשים שהינם “מומחים” בתחום הנחקר, במטרה לקיים דיון, כאשר החוקר מכווין את הדיון על ידי שאלות ואמירות. דרך נוספת הינה תצפיות גישוש ומשתתפת, תצפית מיקוד מתקיימת כאשר החוקר מגיע למקום בו ניתן לבחון את התחום הנחקר ומבצע תצפית התורמת להבנתו את עולם התוכן, מבלי לקיים תקשורת עם האנשים עליהם הוא מתצפת ומבלי להשפיע על המתרחש. תצפית משתתפת, או בשמה הנוסף, לקוח סמוי, הינה כאשר חוקר מגיע לקיים תצפית ולאט לאט נטמע בתוך האוכלוסייה עליה הוא מתצפת, כך שהוא חש על בשרו את ההתנהגות אותה הוא חוקר אך ההתנהגות הינה טבעית מכיוון שזהותו אינה ידועה.

דוגמאות לתחומים אותם רצוי לחקור במחקר איכותני: כאשר אנו עוסקים בסוגיה מורכבת שאינה נמדדת על ידי מספרים או אחוזים, כגון, חקר תרבות מסוימת במטרה להבין את המנהגים והנורמות שלה, תחום הנחקר על פי עדויות של אנשים ועוד. כאשר אנו עוסקים בנושא שאינו נחקר רבות, לא קיימת אוכלוסייה רחבה שיכולה להעיד לגביו ואנו מעוניינים לאסוף מידע חדש וישיר מה”שטח”. לדוגמא, תרופה חדשה שיצאה לשיווק ואנו מעוניינים לחקור אודות השפעתה על ההתנהגות של האדם החולה, אך אין בידינו אפשרות לחקור זאת באופן כמותי מכיוון שאין די אנשים שהתנסו בה. בנוסף, נשתמש במחקר איכותני כאשר אנו מעוניינים לבחון תהליכים ולא תוצאות, כגון, כאשר אנו חוקרים תחום שאינו ניתן לכימות ולמדידה, כאשר אנו חוקרים רגשות, תקשורת בין אנשים ועוד.

 

מחקר איכותני במדעי החברה

בתחום מדעי החברה נוהגים להשתמש בשני סוגי מחקר עיקריים, איכותני וכמותי. מאמר זה יתמקד במחקר האיכותני, מאפייניו, יתרונותיו, דרכי איסוף המידע ובנתינת דוגמאות.

 

מאמר זה נכתב על ידי Write2Me.

צריכים עבודה אקדמית?

קבלו עבודה 100% מקורית, שנכתבה ע”י כותב מצטיין. החזר כספי מובטח

* בהשארת כתובת מייל הנך מאשר קבלת הודעות ודיוורים שונים מהאתר לרבות מבצעים, טיפים והצעות שיווקיות