איך למצוא מאמרים אקדמיים מבוקרים בעברית – טיפים והדרכה

איך למצוא מאמרים אקדמיים בעברית, מבוקרים אקדמית לסקירת ספרות ביבליוגרפיה

מאמרים אקדמיים מבוקרים בעברית הם כלי הכרחי גם ב עבודה סמינריונית וגם ב עבודה אקדמית בהן נדרש מהכותב למצוא חומר אקדמי מתאים. גם בסמינריון אמפירי יש צורך להסתמך על מאמרים, אם כי פחות.  בהתאם למוסד הלימודים, יש גם לעיתים דרישה ל מאמרים מבוקרים אקדמית, או שהמאמרים יהיו מאוד אקטואליים.

מציאת מאמרים אקדמיים בגוגל סקולרבד”כ הצורך למצוא מאמרים רלוונטיים עולה בעת הגשת הצעת המחקר ובשלב מאוחר יותר כאשר ניגשים לכתיבת העבודה וצריך פתאום שהמאמר יתאים, מעבר השם שלו, גם לתוכן העבודה. במאמרים עצמם ניתן להשתמש במבוא, בסקירת ספרות, בבחינת ההשערות, בבניית המודל הסטטיסטי ובעצם בכל חלקי העבודה.

זה נשמע לפעמים כמו משהו מאוד פשוט וקל לחפש מאמרים אקדמיים בעברית, אבל האמת היא שזו יכולה להיות משימה לא קלה אם מחפשים משהו ספציפי ונקודתי. קורה לעיתים שצריך משהו מאוד נקודתי כמו מאמר אקדמי על “השפעת המשפחה על היחסים בעבודה” וזאת בנוסף למגבלות שכבר (אקטואלי ומבוקר). לא תמיד יש את המאמר שמתאים, או לפחות לא מוצאים ואז כל שנותר הוא להמשיך לחפש או למצוא “משהו באזור”.

סרטון שהכנו המראה תהליך איתור מאמרים מהיר למאמרים חדשים מתוך מאמרים חדשים

בעיה נוספת שיש עם מאמרים מבוקרים היא שהרבה פעמים במבט ראשון מוצאים מאמר אקדמי שמתאים בול לצרכים של העבודה, אבל אחרי זה שבאים להשתמש בו מבינים שהמאמר לא קריא לחלוטין. כלומר, הוא כתוב בשפה כל כך גבוהה או מקצועית שהוא לא מתאים לצרכי הסמינריון. זה קורה הרבה פעמים בתחומים מאוד ממוקדים עם שפה מקצועית משלהם כמו כלכלה, פסיכולוגיה, חינוך, מדעי המדינה ועוד. הפתרון לבעיה הוא פשוט לקרוא את המבוא של המאמר האקדמי עוד בשלב הבחירה ולעבור ברפרוף על שאר החלקים של העבודה עוד לפני שהוחלט שזה המאמר הנחוץ.

הרבה פעמים האתגר הוא למצוא את המאמר האקדמי הרלוונטי הראשון, לא משנה מאיזה שנה הוא ואם הוא מבוקר אקדמית או לא. ברגע שיש את המאמר הראשון אפשר לראות מהם המונחים האקדמיים המקצועיים באנגלית שנוגעים לעבודה שצריך לעשות ואז אפשר להשתמש בהם למציאת מאמרים נוספים. כמו כן, אני תמיד מסתכל בביבליוגרפיה של המאמר על מי הוא הסתמך וגם המאמרים האלה במהרה יכולים להיות רלוונטיים לעבודה. עם זאת, הבעיה בלהסתכל על מי המאמר הסתמך היא שכל מאמר מסתמך רק על מאמרים ישנים יותר, כך שבציר הזמן הולכים אחורה. לפעמים זה עדיין מאמרים אקטואליים, אבל לפעמים זה כבר ישן מדיי, בהתאם לדרישות המרצה. עם זאת, מי שמשתמש בגוגל בוודאי יודע שיש דרך לראות גם איזה מאמרים מסתמכים על אותו המאמר. ואז, אם זה מאמר טוב ושווה אז יסתמכו עליו הרבה וניתן יהיה להגיע לשנים רלוונטיות יותר.

צרו קשר לקבלת עזרה במציאת מאמרים אקדמיים בעברית

יש כמה כלים עיקריים שמשמשים לחיפוש מאמרים:

1.  גוגל סקולר – זהו כלי החיפוש של גוגל למאמרים אקדמיים. אני מאוד אוהב להשתמש בו מכמה סיבות:

א. יש אפשרות לסנן לפי שנה ב. יש מאמרים עם קישור ישיר שניתן להיכנס אליהם באופן מידי. במידה ולא ניתן להוריד את המאמר ישירות, אפשר לראות באיזה מאגר מידע נמצא המאמר ואז להיכנס אליו דרך המכללה/אוניברסיטה ג. עבור כל מאמר ניתן לראות איך לצטט אותי לפי הכללים השונים (APA זה מה שתופס בארץ) ד. אפשר לראות כמה מאמרים ציטטו כל מאמר – סימן טוב לאיכות המאמר ה. במידה וצריך, ניתן להיכנס לרשימת המאמרים שציטטו את המאמר – כלי טוב בשביל להתקדם בזמן מבחינת השנים של המאמר

החיסרון הגדול של גוגל הוא חוסר הגישה למאגרי מידע בתשלום ואין שם פילטר ל מאמרים מבוקרים אקדמית, כך שבקלות אפשר ליפול שם על מאמר ממגזין שכונתי.

2. כלי חיפוש של הספרייה – לא לכל מוסד אקדמי יש כלי כזה לגישה מהבית, לאוניברסיטה הפתוחה ולאוניברסיטה העברית יש. באמצעות הכלי הזה אפשר, בדומה לגוגל, לחפש מאמרים עם פילטרים שונים וגם לפי קריטריון של “מבוקרים אקדמית”. אני בד”כ משתמש בכלי הזה על מנת למצוא מאמרים שנראו לי טובים בגוגל סקולר, אבל הם לא זמינים לקהל הרחב.

3. מאגרי נתונים ממוחשבים כמו JSTOR, Science Direct וכדומה – מאגרים אלו נגישים בד”כ מאתרי הספרייה במוסדות האקדמיים. אין יתרון גדול מבחינת חווית המשתמש וכל אתר הוא שונה. לפעמים באתרים האלו יש מידע שנגיש רק דרכים ולא חופשי לציבור הרחב.

לסיכום, כולם צריכים למצוא מאמרים בשלב זה או אחר של הלימודים האקדמיים. מציאת מאמר מתאים היא לא תמיד משימה קלה, אבל ברגע שמוצאים את המאמר הראשון זה הופך להיות פשוט יותר. הכלים העיקריים למציאת מאמרים הם גוגל סקולר, כלי מידע של הספרייה במוסד האקדמי ומאגרי מידע ממוחשבים שניתנים לסטודנטים בחינם.

ניתן לקבל סיוע ספציפי בהכנת הצעת מחקר הכוללת סקירה בביבליוגרפית.

צריכים עבודה אקדמית?

קבלו עבודה 100% מקורית, שנכתבה ע”י כותב מצטיין. החזר כספי מובטח

* בהשארת כתובת מייל הנך מאשר קבלת הודעות ודיוורים שונים מהאתר לרבות מבצעים, טיפים והצעות שיווקיות