איך לנסח שאלת מחקר איכותנית

ניסוח שאלת מחקר היא אחד השלבים החשובים ביותר בכל מחקר או עבודה אקדמית. שאלת מחקר טובה אמורה לענות על מספר קריטריונים חשובים בדרך למחקר מוצלח, ביניהם למשל האפשרות לדעת בסוף המחקר שניתן לספק לה מענה הולם. לכן, כשניגשים לכתיבת עבודה סמינריונית או עבודה אקדמית יש לשים לב היטב ששאלת המחקר עומדת בקריטריונים השונים כפי שנדרש. בנוסף, בתשובה לשאלה איך לנסח שאלת מחקר איכותנית כדאי לשים לב למספר כללים חשובים. 

שאלת מחקר – מהי  

שאלת מחקר היא השאלה המרכזית שבוחנים במסגרת המחקר ושהעבודה האקדמית מבקשת לענות עליה. בניגוד לעבודה במסגרת קורס שבו השאלות ניתנות מראש, במחקר אקדמי במסגרת עבודה סמינריונית תידרשו לנסח באופן עצמאי את שאלת המחקר. העבודה הסמינריונית סובבת סביב שאלת מחקר אחת מרכזית, אותה יש לפתח ולבחון במסגרתה. כאשר מדובר על תמות במחקר איכותני, העבודה האקדמית אמורה לספק תשובות לשאלת המחקר שנשאלה. 

איך לנסח שאלת מחקר  

בתשובה לשאלה כיצד מנסחים שאלת מחקר יש לשים לב לכמה קריטריונים חשובים:

נסחו שאלת מחקר ממוקדת וברורה – שאלת המחקר אמורה להיות ממוקדת, תמציתית וברורה. הבדיקה הטובה ביותר לכך היא לחשוב האם השאלה מבהירה לקורא מה העבודה הולכת לבחון. בדיקה נוספת למידת הבהירות של שאלת המחקר היא לחשוב האם בסוף העבודה תוכלו לענות על השאלה שניסחתם.

שיטת המחקר – בניסוח שאלת מחקר חשוב לדעת מהי שיטת המחקר שאתם מתכוונים להשתמש בה. האם השאלה ניתנת לבדיקה ובאילו כלים. כמו כן יש כבר בשלב זה לחשוב עם איזה ספרות מחקרית נבחן את השאלה ובאיזה שיטות לאיסוף מידע אפשר להשתמש. אם אין כלים מתאימים או מידע זמין לבחינת שאלת המחקר תצטרכו לחדד אותה ו/או לחשוב עליה מחדש.

עניין אישי – מומלץ לחבר את שאלת המחקר לנושא שאתם באופן אישי מתעניינים בו והוא קרוב לליבכם. כך תוכלו למצוא עניין בכתיבת העבודה, תוכלו להעשיר את העבודה ביידע ייחודי ואולי גם להפיק מהעבודה ידע מעשי. טיפים לניסוח שאלת מחקר

התייעצות עם המרצה – לרוב בניסוח שאלת מחקר איכותני במסגרת עבודה סמינריונית מקובל להתייעץ עם המרצה ולקבל את אישורו כתנאי מקדים להמשך העבודה. כמו כן, המרצה יכול לסייע בחידוד השאלה ובהמלצות על היקף ועומק המחקר בנושא הנבחר. 

איסוף חומרים – כשניגשים לניסוח שאלת המחקר מומלץ לעשות זאת לאחר מחקר ראשוני על היקף החומרים והמחקרים שנעשו בנושא. שאלת המחקר טובה אמורה לשקף את היקף המחקר וגבולותיו, ועל כן רצוי להתמצא במחקר הקיים לפני ניסוח השאלה.

תכננו מראש את עבודת המחקר – בניסוח שאלת מחקר כדאי לחשוב מראש על האופן שבו אתם הולכים לסדר את ראשי הפרקים ולפתח את הנושא על מנת לערוך דיון ומסקנות במחקר איכותני. שאלת המחקר אמורה לתמצת את היקף הדיון של המחקר ולכן כדאי לדעת מראש האם היא מאפשרת זאת.

זקוקים לכתיבת עבודה סמינריונית ו/או עבודה אקדמית? חברת Write2Me מתמחה בכתיבת עבודות סמינריונית ועבודות אקדמיות. החברה הוקמה על מנת לתת מענה הולם באיכות הגבוהה ביותר לצרכים של סטודנטים במגוון תארים אקדמיים. אנו שמים דגש רב בעבודות שלנו על מקוריות, עמידה בלוחות זמנים ודיסקרטיות מלאה. פנו אלינו עוד היום באתר או בטלפון: 072-3719941.

צריכים עבודה אקדמית?

קבלו עבודה 100% מקורית, שנכתבה ע”י כותב מצטיין. החזר כספי מובטח

* בהשארת כתובת מייל הנך מאשר קבלת הודעות ודיוורים שונים מהאתר לרבות מבצעים, טיפים והצעות שיווקיות