בסמינריון איכותני בחינוך, קיים פרק רקע תיאורטי אשר מהווה סקירת ספרות בנוסף לפרק ממצאים איכותני. הכתיבה היא בהתאם לכללי הכתיבה במדעי החברה (APA) וצריכה להפנות למראי מקום של מאמרים בעברית ובאנגלית. אצלנו תוכלו למצוא תמיכה מלאה בעבודות בניהול בינ"ל על ידי צוות כותבים מצטיין במדעי החברה.

פה יש דוגמא יפה לחלק דיון איכותני הבניית ידע בניתוח איכותני מתוך עבודה מלאה בנושא שילוב טכנולוגיה בהוראות מתמטיקה

עבודה זו מפורסמת באתר לאחר שקיבלנו הסכמה של בעלי זכויות היוצרים בעבודה לעשות בה שימוש. העבודה לצורך התרשמות ולמידה בלבד. אין להסיק מהאמור כי עבודה זה נכתבה על ידי צוות האתר ובהחלט ייתכן שלא כך הדבר.

דיון נוסף העולה ממחקר זה קשור באינטראקציות שבין המורה לתלמידים בסביבה של הוראת ולמידה עם אמצעים טכנולוגיים כמו המחשב הנייד, מחשבוני כך יד או טאבלט. עם כניסתם של אמצעים אלה למערכת החינוך בעולם, עלה הצורך במחקר הודות התפקיד המשתנה של המורה בתהליכי הוראה משולבת טכנולוגיות ממוחשבות. סיימור פאפרט כתב כבר בשנת 1980 על המשמעות המאתגרת עבור מורים ומעצבי מדיניות חינוכית יחד,  של הכנסת מחשבים לתהליכי למידה והוראה. הוא טען שיש צורך בשינוי קונצפטואלי מעמיק כדי לנצל את מלאו היתרונות שאמצעים ממוחשבים יכולים לתרום ללמידת הילדים (Papert, 1980). השאלות העולות מהכנסת מחשבים לתהליכי למידה הביאו חוקרים במהלך השנים למסכנה כמעט גורפת על השינויים שמתרחשים או שצריכים להתרחש במעמדו ובעבודתו של המורה. פים, שעוסק בחקר הוראת מתמטיקה ופרסם רבות בנושא, טען שהמחשב עשוי להחליף את המורה (Pimm, 1980 מצוטט אצל Clark-Wilson et al, 2014). קלארק ושותפותיה בעריכת ספר המחקרים על מורים בעידן דיגיטלי, מדגישים את הצורך בהבנה ובחקר הודות התפקוד המשתנה שמצופה ממורה בסביבה דיגיטלית, ולא רק במחקר על הטכנולוגיה עצמה, כלומר על חומרה ותכנה שמשתלבות בהוראה.

הנושא של המקום או התפקוד של מורה בתהליכי למידה במתמטיקה בא יליד ביטוי במחקר כאן. ניתן להניח שהחוקר מילא את תפקיד המורה: הוא הציג תרגיל, סיפק את הנתונים ואת דרכי העבודה, את הכלים לעבודה וליווה את התלמידים במהלך עבודתם. אמנם הליווי שלו היה בעיקרו פסיבי, כלומר לא התערב ולא עזר לילדים, אך גם זאת סוג של מעורבות. שאלה מעניינת שיכולה להוות המשך המחקר היא ההשפעה של תפקיד המורה בתרגיל זהה, אך הפעם במעורבות פעילה יחד עם הילדים.

לבסוף, נושא שהוא חשוב ביותר. במחקר הנוכחי הוזמנו להשתתף ילדים בעלי השיגים גבוהים יחסית בבית הספר. נשאלת השאלה מה מידת התרומה של כלים דיגיטליים באופן כללי ותכנות גיליונות אלקטרונים בקרב ילדים עם קשיי למידה.

המרכז הלאומי לחידושים טכנולוגיים בארה"ב[1], ארגון פדרלי שעוסק בפיתוח טכנולוגיות למידה עבור אנשים עם מוגבלויות, מגדיר את מטרות השימוש בטכנולוגיה בקידום למידה מתמטית אצל תלמידים בעלי מוגבלויות:

  1. הבניית יכולת דיגיטלית,
  2. סיעו בשימוש ובטיפול בסמלים, טקסטים הקשורים בעולם התוכן המתמטע,
  3. הבניית יכולת קונצפטואלית,
  4. עריכת חישובים ויצירה של הצגת נתונים מתמטיים,
  5. ארגון של מחשבות,
  6. פיתוח יכולת לפתרון בעיות והמשגה.

הסלברינג ואחרים בדקו אפשרויות לשימוש בכלים דיגיטליים עם תלמידים מתקשים בלמידה בכלל ובמתמטיקה בפרט, בכל התחומים המוגדרים על ידי המרכז הלאומי לחידושים טכנולוגיים בארה"ב (NCT), ומצאו יתרונות רבים בשימוש בכלים דיגיטליים שונים שהוכיחו יעילות בסיוע הלמידה במתמטיקה אצל ילדים מתקשים. עם זאת, הם מציינים שהדרך השילוב כלים דיגיטליים בהוראה ובלמידה אצל ילדים מתקשים עדיין נמצא בתחילתה (Hasselbring et al. 2006). מעניין יהיה לבדוק את ההנחות האלו גם בקרב הילדים בעלי מוגבלויות או מתקשים במתמטיקה בארץ.    

דיון איכותני - שילוב טכנולוגיה בהוראות מתמטיקה
דיון איכותני – שילוב טכנולוגיה בהוראות מתמטיקה

הסתייגויות והמלצות

ההסתייגויות

היקף המחקר הנו מצומצם מאד ולכן יש להתייחס לממצאים בזהירות יתרה. הניסוי ביקש להפגיש את הילדים עם עולמות תוכן קרובים לליבם ולגילם, ולא באופן ישיר עם נושאים שהילדים היו מגדירים כ"מתמטיים". עם זאת, בחירת נושא הסיפור לא נבדק מראש עם הילדים, ויתכן שהם היו מעלים נושאים אחרים.

המלצות למחקר עתידי

לאור היתרונות של עבודה עם תכנת אקסל בכלי הוראה ולמידה יעיל, דינמי ועם רמת גמישות גבוהה, כפי שיתרונות אלו מדווחים על ידי מחנכים וחוקרים, רצוי להמשיך במחקר על מידת התאמתו בכיתות החל מבית הספר היסודי.

מתבקש מחקר בקנה מידה גדול הרבה יותר, רצוי בזמן הלימודים, עם קבוצות תלמידים שנחשפו לאקסל וכאלה שלא נחשפו כלל, כולל ילדים החל מכיתה ד.

המלצות להוראה

שליטת המורה באקסל הנה תנאי הכרחי להעמקת השימוש בו בהוראה. בהמשך ליאקל וקוב במאמרם על היווצרותם של נורמות חברתיות וסוציו מתמטיות (Yackel & Cobb, 1996), למורה תפקיד מרכזי בהבניית הידע המתמטי של התלמידים. במהלך הניסו שלנו, הילדים אמנם לא קיבלו הזדמנויות לדו שיח של למידה עם מורה, אבל עצם הבקשה להשתתף במחקר על מידת התאמת תכנת האקסל לילדים בגילם מהווה מסר עם משמעות של מתן חשיבות לאקסל. מסר זה קיבל תמיכה מצד הילדים כשאר סיפרו שהתכנה מוערכת בעולם המבוגרים.

היבט נוסף בהמשך לתפקיד המורה בהבניית הידע המתמטי של התלמידים קשור בהצגת בעיות מתמטיות בהקשרים חברתיים רחבים. במקרה של המחקר הזה, השאלה המתמטית הוצגה בהקשר חברתי רחב (כלכלה, סביבה). לאור האפשרויות הרבות שתכנת אקסל מציע בהצגה ובמניפולציה של נתונים, ובמיוחד בעבודה סביב שאלות של חקר ושקילת אפשרויות רבות, ניתן להמליץ על שימוש בו לא רק בשיעורי מתמטיקה, אלא במקצועות רבים אחרים.



[1]  National Center for Technology Innovation (NCT)ראה פרטים ב: http://www.air.org/project/national-center-technology-innovation-ncti

להצעת מחיר עוד היום

    למה לבחור בנו?

    שירות אישי

    אנחנו מתחייבים להמשיך ולשמור על קשר גם לאחר מסירת העבודה.

    שירות אישי

    כל בעיה שתתגלה, כל פגם שימצא – אנחנו כאן בשביל לפתור ולעזור, כי ההצלחה שלכם היא ההצלחה שלנו!

    מקצועיות

    התחייבות לכותבים מקצועיים, איכותיים ואמינים בעלי תארים אקדמיים.

    מקצועיות

    אנו מקפידים על איכות הכותבים שלנו באמצעות תהליך גיוס קפדני.

    איכות ומקוריות

    התחייבות מלאה למקוריות ולעבודה איכותית בהתאם לדרישות הסטודנט.

    איכות ומקוריות

    כל עבודה שנמסרת ללקוח עוברת בקרה אקדמית ובדיקת מקוריות לפני שנמסרת ללקוח.

    מה הלקוחות שלנו חושבים עלינו?

    תודה רבה לגל על העבודה באקונומטריקה. עד הרגע האחרון לא האמנתי שזה עד כדי כך פשוט. שמחתי לראות שטעיתי. תודה גדולה גם למיכל על הסבלנות הרבה והמקצועיות. ישר כח!
    מאור, האוניברסיטה הפתוחה
    רציתי לעדכן שקיבלתי 89 בסמינריון במימון. תמסרו תודה גדולה לאורטל על ההשקעה והזמן. נתראה בסמינריון הבא.
    מיכל, המרכז הבינתחומי הרצליה
    למיכל, רציתי להודות לך ולדורון על הסמינריון המושקע והיחס האישי. אני לא יודעת מה הייתי עושה בלעדיכם. קיבלתי 92 בסמינריון במוסר ועסקים עם המנחה הכי קשה פתוחה!
    אלכס, הקריה האקדמית אונו

    שתפו ברשתות החברתיות