היבטים תקשורתיים – דאעש מול חמאס –הדומה והשונה

בסמינריון עיוני במדעי המדינה או יחב”ל נמצא בדרך כלל כמה פרקים תיאורטי אשר מהווים את סקירת ספרות . הכתיבה היא בהתאם לכללי הכתיבה במדעי החברה (APA) וצריכה להפנות למראי מקום של מאמרים בעברית ובאנגלית. אצלנו תוכלו למצוא תמיכה מלאה בעבודות במדעי המדינה או ביחבל על ידי צוות כותבים מצטיין במדעי החברה.

פה יש דוגמא יפה לסקירת ספרות תיאורטית מתוך עבודה מלאה בנושא דאעש מול חמאס

עבודה זו מפורסמת באתר לאחר שקיבלנו הסכמה של בעלי זכויות היוצרים בעבודה לעשות בה שימוש. העבודה לצורך התרשמות ולמידה בלבד. אין להסיק מהאמור כי עבודה זה נכתבה על ידי צוות האתר ובהחלט ייתכן שלא כך הדבר.

היבטים תקשורתיים

המערכת התקשורתית של ארגון דאעש הינה ללא ספק אחד ההישגים המרשימים של ארגון זה שהושג בפרק זמן קצר מאד יחסית (פחות משנה וחצי מהקמתו בגלגול האחרון כ”מדינה האסלאמית). הארגון מייחס חשיבות גדולה מאד למלחמת התקשורת על התודעה בעולם הערבי ובעולם המוסלמי ומשקיע כספים רבים במערכת. האינטרנט משמש ככלי העיקרי להפצת חומרי התעמולה של הארגון וכן נעשה שימוש אינטנסיבי ברשתות החברתיות.  בנוסף לכך מתחזק ומפיץ הארגון מספר מגזינים אינטרנטיים ואתר אינטרנט ראשי (סיבוני, 2015).  רשת התקשורת וההסברה של הארגון הביאה לו תמיכה רבה במדינות שונות בעולם ואף הינה הגורם העיקרי לתופעה הייחודית של מתנדבים המגיעים מכל רחבי העולם להצטרך לשורות הארגון. הקמפיין התקשורתי של דאעש מלווה במלחמה פסיכולוגית ברמה הגבוהה ביותר הכוללת שתי מטרות עיקריות: הפחדת והרתעת אויבי הארגון מבחוץ, בעיקר על ידי פרסום סרטי ענישה, הוצאה להורג ועריפת ראשים מעוררי אימה (חלקם מבוימים אבל כולם באיכות גבוהה של הפקה וצילום). משיכת צעירים להגעה ללחימה בשורות הארגון על ידי הצגתו כארגון הרואי הנלחם למען מטרה נעלה וקדושה. ארגון דאעש מקפיד לשלוט במידע המתפרסם אודותיו על ידי פיקוח הדוק על עיתונאים מקומיים וזרים בשטחים הכבושים על ידו.

תמליל מפגש ראשון 1 קבוצת "האדומים" - שילוב טכנולוגיה בהוראות מתמטיקה
תוכן עניינים ומבוא – דאעש מול חמאס – סמינריון עיוני

שמו של הארגון באנגלית (ISIS) הפך למרבה האירוניה ל”מותג” בינלאומי. מערך התקשורת וההסברה של הארגון כולל כמה גופים בולטים: מוסד אלפרקאן להסברה לאומית, זרוע התקשורת הרשמית של הארגון הקיימת מ 2006 המפיקה חומרי הסברה הכוללים בעיקר סרטי וידיאו. אלאעתצאם להפקה הסברתית, גוף תקשורתי נוסף של הארגון המפיק ומפיץ סרטוני הסברה של הארגון. מרכז אלחיאת לתקשורת, זרוע תקשורת חדשה הפועלת בעיקר לכיוון קהלי היעד המערביים ומפיקה חומרי הסברה ותעמולה לסיוע בגיוס מתנדבים חדשים לארגון. מוסד התקשורת אג’נאד המפיק ומפיץ שירי ג’יהאד מוקלטים. גם לארגון החמאס קיימת מערכת תעמולתית ותחנת טלוויזיה, אם כי היקפי הפעילות התקשורתית של הארגון קטנים בהרבה מאלו של המדינה האסלאמית. החמאס משתמש בעיקר בתחנות ערביות אוהדות, כגון “אל-ג’זירה” כדי לפרסם את משנתו ואת האידאולוגיה שלו ובמיוחד כדי לפרסם סיקורים מוטים ושקריים על המצב בעזה ועל סבל התושבים (הסיוע ההומניטרי המוכנס ברמה יומית מישראל לא מוזכר כלל). בנוסף מפרסם הארגון דרך האינטרנט סרטי תעמולה והסתה באופן מתמיד דרך מספר אתרי שיתוף. עיקר ההתבטאויות מגיעות מבכירי הארגון היושבים בקטאר ומתראיינים לא רק ברשתות הערביות אלא גם ברשתות בינלאומיות מערביות להצגת משנת הארגון ולהטפות נגד ישראל והציונות ובו זמנית להצגת ארגון החמאס כגוף מדיני מסודר ולא כארגון טרור. הארגון מזמן באופן תדיר כתבים מערביים לרצועה לסקור את המצב כאשר כל סקירה וכתבה נתונות לצנזורה קפדנית. לסיכום– שני הארגונים מנהלים מערכה מתוקשרת דרך האינטרנט והתקשורת. דאעש מתמקד יותר בהטלת אימה וביצירת דימוי מושך לארגון למשיכת מגויסים חדשים בעוד שחמאס מתמקד בהשמצות כנד ישראל ובהצגתו כארגון מדיני לגיטימי ברצועה.

צריכים עבודה אקדמית?

קבלו עבודה 100% מקורית, שנכתבה ע”י כותב מצטיין. החזר כספי מובטח

* בהשארת כתובת מייל הנך מאשר קבלת הודעות ודיוורים שונים מהאתר לרבות מבצעים, טיפים והצעות שיווקיות