טרור על רקע דתי – דאעש מול חמאס –הדומה והשונה

בסמינריון עיוני במדעי המדינה או יחב”ל נמצא בדרך כלל כמה פרקים תיאורטי אשר מהווים את סקירת ספרות . הכתיבה היא בהתאם לכללי הכתיבה במדעי החברה (APA) וצריכה להפנות למראי מקום של מאמרים בעברית ובאנגלית. אצלנו תוכלו למצוא תמיכה מלאה בעבודות במדעי המדינה או ביחבל על ידי צוות כותבים מצטיין במדעי החברה.

פה יש דוגמא יפה לאחד החלקים התיאורטים מתוך עבודה מלאה בנושא דאעש מול חמאס

עבודה זו מפורסמת באתר לאחר שקיבלנו הסכמה של בעלי זכויות היוצרים בעבודה לעשות בה שימוש. העבודה לצורך התרשמות ולמידה בלבד. אין להסיק מהאמור כי עבודה זה נכתבה על ידי צוות האתר ובהחלט ייתכן שלא כך הדבר.

טרור על רקע דתי

לגורמים המחברים יחד טרור ודת קיימים אזכורים הסטורים רבים במחקר המודרני. רעיון הטרור הדתי הועלה לראשונה במחקרו של Rapoport (1986),  המנתח את מידת השימוש בטרור בשלושת הדתות הגדולות ונותן השראה לחוקרים רבים שבדקו ובודקים מדוע ניתן למצוא פעמים רבות במהלך ההיסטוריה את נושאי הדת והאלימות כרוכים אחד בשני. הגדרת הטבע הייחודי של הטרור הדתי נשען על כמה השערות מרכזיות (אגביבואה, 2013):

איור מס. 1   השערות מרכזיות לטרור הדתי

מקור: Rapoport, D. C. (1983). Fear and trembling: Terrorism in three religious traditions.

להלן פרוט של שלוש ההשערות העיקריות:

השערה ראשונה טוענת כי הטרוריסטים הדתיים מאמינים בתחומים אנטי מודרניים אשר מבצעים אידאליזציה לעבר ומעוניינים בהחזרת החברה לימים קדומים יותר וכלן בהכרח יתנגדו לכל מה שקור בקדמה ובדמוקרטיה. חוקרים טוענים כי הטרור הדתי מעוניין להשיג אג’נדה פוליטית שהיא גם אנטי-מודרנית. כמו כן נטען כי המטרות המיוצגות על ידי טרוריסטים דתיים הינן לא ראליות, קשיחות, לא מתפשרות ולא נתונות לכל משא ומתן. בדוגמא של ארגון אל-קעידה מציינים החוקרים האג’נדה הרחבה של הארגון שבאה לפצות על השפלות והשקפת העולם המעוותת של הארגון המאדירה את הג’יהאד כפתרון כלל עולמי מונעת מלכתחילה כל אפשרות של משא ומתן או פשרה. מטרותיו של הארגון כמו ארגוני טרור אסלאמיים נוספים הינה להגדיל את מספר המוסלמים בעולם בשיטות אלימות ככל הניתן ללא שום אופציה למשא ומתן.

השערה שנייה גורסת כי הטרוריזם הדתי מיישם סוג אלימות שונה מהטרוריסטים החילוניים. בעבור הטרוריסט הדתי האלימות הינה יעד וחובה שמימית ופעולה מקודשת על ידי צו עליון. בנוסף לכך, מכיוון שטרוריסטים דתיים מחזיקים בהשקפות קוסמיות ונעדרים ציבור בוחרים ממשי, הם ממצים את האלימות מנקודת מבט אפוקליפטית של גרימת נזק גדול ככל הניתן בלא התחשבות כלל בתוצאות הנלוות. פעילויות טרור דתי הינן מעבר לטקטיקות לחץ פוליטי אלא עימות ברמה רוחנית גבוהה יותר ולכן מכוונות להשגת מירב הקורבנות האפשרי. הטרוריסט הדתי נעדר למעשה כל מגבלה מוסרית בשימוש באלימות בשל הכתבתה על ידי כח עליון.

ההשערה השלישית טוענת כי לארגוני טרור דתיים קיימת יכולת גבוהה ליצירת מחויבות פנאטית וטוטאלית בקרב אנשיהם.  הטרוריסט הדתי מניח בצד את הספקות והמוסר ומאמץ בדרך כלל השקפת עולם הגורסת כי המטרה מקדשת את האמצעים בניגוד לקבוצות טרור חילוניות. חוקרים אחדים טוענים גם כי נקודת המבט הדתית והאמונה המוחלטת וההבטחות לחיים הטובים בעולם הבא דוחפים להצטרפותם של צעירים, המגיעים בעיקר משולי החברה וחסרי בטחון או מודעות עצמית כאקט של העצמה פסיכולוגית. צעירים אלו נחשפים לאקטים של שטיפת מח והשפעה מצד מטיפים קיצוניים, אתרי אינטרנט ופרסומים מסיביים (אגביבואה, 2013).

צריכים עבודה אקדמית?

קבלו עבודה 100% מקורית, שנכתבה ע”י כותב מצטיין. החזר כספי מובטח

* בהשארת כתובת מייל הנך מאשר קבלת הודעות ודיוורים שונים מהאתר לרבות מבצעים, טיפים והצעות שיווקיות