אוניברסיטת בר-אילן, ביה"ס לחינוך, קורס 7901301

כלים טיפוליים למחנך:
אוקסימורון או אוטופיה?
תש"פ

ד"ר צמח אסיף

את סיפור המקרה ניתן לשאוב מסרט רלוונטי העוסק ביחסי מורה-תלמיד בבית הספר (ישנם לא מעט כאלו, חדשים גם ישנים), או מספר העוסק בכך. ניתן גם לתאר אירוע שחוויתם אתם במסגרת בית ספרית, במידה ויש לכם מספיק רקע ופרטים על האירוע והמעורבים בו.

בתוך ההקשר הכללי של האירועים אותם תבחרו לנתח, (מתוך הסרט או הספר או האירוע שחויתם), יהיה עליכם להתמקד בשלוש סיטואציות הכוללות אינטראקציה מורה-תלמיד, ולנתחם לפי הפירוט שלהלן. על מנת להגיש את התרגיל כראוי יש לעבוד לפי מספר שלבים:

·         יש לפרט הן את המהלך אשר התבצע תוך כדי המצב המדובר (סעיף 1), והן את ההבנה האפשרית שניתן היה לראות או להציע, כפי שניתן לראות ממרחק כיום, בהתאם לחומרים שנלמדו, ולאחר מעשה (סעיף 2).

  • הניתוח צריך לכלול הן הסבר תיאורטי (לפי החומר שהוצג בקורס, כאשר הרחבות תיאורטיות רלוונטיות ממקורות נוספים מהווים יתרון),

והן עיגון של ההבנות התיאורטיות הללו בתוך קטעי הסיפור הרלוונטיים. זאת, על פני רצף הסיפור שהתפתח. אזכיר שחלק מסך הניקוד מוקדש להרחבה מסויימת מעבר לתוכן שנלמד באופן ישיר בקורס, ומובא ברשימה הבבליוגרפית של הקורס.

אוסטרויל, ז' (1995). פתרונות פתוחים, טיפול פסיכולוגי בילד וסביבתו. הוצאת שוקן ירושלים ותל אביב. 

אילן, א' (1979). פסיכותרפיה בילדים ובני נוער. ספרית פועלים, תל אביב.

בנימין, א. (1972/1990). הראיון המסייע. תל אביב: ספריית הפועלים.

כהן, י. (1973). יסודות הראיון הטיפולי. תל אביב: צ'ריקובר.

חגי, ע' ( 2005). ילד שלי מיוחד. הוצאת מודן.

לסט א'. (1996 ) המושג "טמפרמנט" והשתמעויותיו הפסיכו-חינוכיות בבית ספר. אצל לסט, א' וזילברמן, ס'. סוגיות בפסיכולוגיה של בית ספר. שיקולים ויישומים. הוצאת מאגנס האוניברסיטה העברית ירושלים. 

מיטשל, ס. א. ובלאק, מ. ג'. (2005) פרויד ומעבר לו, תולדות החשיבה הפסיכואנליטית המודרנית. תל-אביב: תולעת ספרים.

קלינגמן, א. ואייזן, ר. (1991). יעוץ פסיכולוגי. רמות, ת"א.

כלים טיפוליים למחנך: אוקסימורון או אוטופיה? תש"פ  - צמח אסיף - עבודה חדשה
כלים טיפוליים למחנך: אוקסימורון או אוטופיה? תש"פ – צמח אסיף – עבודה חדשה