מהי שאלת מחקר?

כתיבה של שאלת מחקר היא רכיב מרכזי בעבודה אקדמית ו/או עבודה סמינריונית. למעשה, כתיבת שאלת המחקר מחדדת את המחקר גם לכותב העבודה וגם לקורא. לכאורה, שאלת מחקר היא השלב הראשון של העבודה. ואולם, חשוב לדעת שעל מנת לכתוב שאלת מחקר אפקטיבית וראויה יש לערוך לא מעט בדיקות מקדימות, להכיר את השדה המחקרי, את שיטת המחקר ואת הספרות המחקרית הקיימת על הנושא. כך, כתיבת שאלת המחקר אמורה לשקף את הידע שלכם בנושא ואת המטרה המחקרית של העבודה באופן המדויק ביותר. 

מהי שאלת מחקר

שאלת מחקר היא שאלה (גם אם היא לא בהכרח מנוסחת כשאלה) שעליה המחקר אמור לענות. לאחר ניסוח שאלה אחת מרכזית, שהיא למעשה שאלת המחקר, ישנן שאלות נוספות שנגזרות ממנה. כל השאלות הנוספות אמורות בסופו של דבר לתמוך ולהעצים את המענה של המחקר על שאלת המחקר המרכזית. בין אם מדובר בשאלת מחקר איכותני, שאלת מחקר כמותי או עיוני, חשוב לנסח שאלה שניתן יהיה לענות עליה באופן ממוקד ומעשיר במסגרת המחקר. 

כללים חשובים לכתיבת שאלת מחקר

בתשובה לשאלה איך כותבים שאלת מחקר, חשוב לדעת לאיזה שיטות מחקר העבודה משתייכת:

מחקר איכותני – במסגרת מחקר איכותני יש צורך לחקור את המניעים או המאפיינים של התנהגות אנושית. במחקר מסוג זה חשוב ששאלת המחקר תהיה כזו שתסתמך על איסוף מידע באמצעות ראיונות עם אנשים באופן ישיר ומעמיק. לדוגמה: כיצד באה לידי ביטוי הזהות הישראלית בקרב מהגרים. שאלת המחקר הזו מעלה את הצורך בראיונות עם מהגרים והבנה מעמיקה של תחושותיהם ותפיסותיהם בנוגע לזהות הישראלית. קיימים גם מחקרים איכותניים המבוססים על תוכן במרשתת (אינטרנט). במקרה זה חשוב לבדוק עוד קודם שיש מספיק תוכן לניתוח רלוונטי לשאלת המחקר. 

מחקר כמותי – במסגרת מחקר כמותי יש צורך לקבל כמה שיותר נתונים על מנת לערוך ניתוח סטטיסטי של כמה שיותר נבדקים. בניגוד למחקר איכותני, מחקר כמותי מתמקד בשאלה שניתנת למדידה ולכימות, ולא בתחושות או בהשקפות סובייקטיביות. מחקר כמותי לרוב בודק השפעה של מספר משתנים על משתנה מסויים. לדוגמה: השפעת לימודים אקדמיים על רמת רמת הכנסה בקרב יוצאי בריה”מ. שאלת מחקר זו מעלה את הצורך למחקר נרחב באמצעות שאלונים, בהם אנשים מתאימים יצטרכו לענות על היגדים, על מנת לערוך ניתוח סטטיסטי. לחלופין, ניתן לבצע את המחקר באמצעות מידע זמין שנאסף על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בנק ישראל או כל מקור מידע אמין אחר. 

מחקר עיוני – במסגרת מחקר עיוני יש צורך לחקור מאפיינים, מניעים או תופעות שונות במסגרת שיח תיאורטי, עיוני ו/או פרשני. במחקר מסוג זה חשוב להכיר היטב את הספרות המחקרית הקיימת לפני ניסוח השאלה. כמו כן, פעמים רבות ניסוח השאלה עולה מתוך זיהוי חוסר כלשהו במחקר הקיים או ביקורת העולה כלפיו. דוגמא לשאלת מחקר עיונית “השפעת פרסום באינטרנט על כוונת הצריכה של בני נוער”. אף על פי שהשאלה מתאימה גם למחקר איכותני וכמותני, ניתן לענות עליה בהסתמך על עבודות של אחרים וללא מחקר מעשי. במסגרת המחקר נתעמק במחקרים רלוונטיים על הנושא, נדון בהבדלים, נציג את הממצאים של החוקרים השונים ונגיע להכרעה בשאלת המחקר. לרוב, במחקר מסוג זה אין תשובה חד משמעית לשאלת המחקר, אולם היא מאבחנת היטב את מחקרי המשך רלוונטיים לשאלת המחקר. 

זקוקים לכתיבת עבודה סמינריונית ו/או עבודה אקדמית? חברת Write2Me מתמחה בכתיבת עבודות סמינריונית ועבודות אקדמיות. החברה הוקמה על מנת לתת מענה הולם באיכות הגבוהה ביותר לצרכים של סטודנטים במגוון תארים אקדמיים. אנו שמים דגש רב בעבודות שלנו על מקוריות, עמידה בלוחות זמנים ודיסקרטיות מלאה. פנו אלינו עוד היום באתר או בטלפון: 072-3222762.

צריכים עבודה אקדמית?

קבלו עבודה 100% מקורית, שנכתבה ע”י כותב מצטיין. החזר כספי מובטח

* בהשארת כתובת מייל הנך מאשר קבלת הודעות ודיוורים שונים מהאתר לרבות מבצעים, טיפים והצעות שיווקיות