במחקר האיכותני קיימות מספר דרכים בהם ניתן להשתמש על מנת לנתח את הנתונים שהתקבלו מאיסוף המידע. מטרת המאמר הינה לפרט ולהסביר את דרכי הניתוח העיקריות ולתת דוגמאות לשימוש בהן.

בתחום המחקר האיכותני, לאחר שנאסף המידע הרצוי והנתונים הנדרשים אודות הסוגיה הנחקרת, מטרת ניתוח הנתונים הינה לבחון את משמעות הנתונים שהתקבלו, להעניק להם משמעות באופן מדויק ומפורט, כך שתתקבל תמונה מלאה של המידע שהתקבל, על פי פרשנותו של החוקר. הניתוח בדרך כלל אינו סטטיסטי ונחשב לחלק המשמעותי ביותר במחקר האיכותני. קיימות חמש דרכים עיקריות לניתוח נתונים במחקר האיכותני.

ניתוח נתונים במחקר איכותני בחמשת הדרכים של Write2Me

הדרך הראשונה הינה ניתוח תוכן. דרך זו מתייחסת לניתוח טקסטים וכתובים הנוגעים בסוגיה הנבחרת. ניתוח התוכן אינו דורש מהחוקר להיות נוכח בשטח, אלא לחקור את הכתובים ולמצוא נושאים עיקריים בהם הוא מעוניין להתמקד בחקר הסוגיה. לאחר שלב זה, המוצג לעיתים בטבלאות בדומה למחקר הכמותי, החוקר יוצא לבדוק את השערותיו בשטח בשיטות התואמות למחקר איכותני.

בא לך לקבל 50 ש"ח מתנה לקניית עבודה?

הדרך השנייה הינה ניתוח נרטיבי. המושג נרטיב מתייחס לסיפור חיים של אדם, המתקבל  על ידי תצפיות, ראיונות, מסמכים וכל דרך מידע אפשרית שעשויה לעזור בקבלת סיפור חיים שלם ומסודר על פי ציר זמן. בניתוח המחקר האיכותני, הנרטיב האישי של האדם הנחקר מהווה בסיס לניתוח, כך שהחוקר מבסס את המידע שלו ואת מסקנתו על האופן בו סיפר האדם את סיפורו ועל המידע שקיבל. בדרך זו משתמשים במקרים בהם המידע נמצא אצל האדם ונובע מסיפור חייו.

ניתוח נתונים מחקר איכותני

הדרך הבאה לניתוח במחקר האיכותני הינה ניתוח סמיוטי. מושגי מפתח בניתוח הסמיוטי: סמיוטיקה (תורת הסמלים), דנוטציה (המשמעות הרשמית והנראית לעין של הסימן שאנו רואים) וקונוטציה (מה הפרשנות שאנו נותנים לסימן שאנו רואים). בדרך ניתוח זו משתמשים לרוב על תמונות, צילומים, סרטים וכו'. החוקר מנתח את המיצג על ידי השוואה בין הסימנים הבולטים הקיימים בו לבין הקונוטציות שעשוית לעלות כאשר יתבונן בה אדם מזהות מסוימת, אליה מכוון החוקר את המחקר.

דרך נוספת לניתוח נתונים במחקר האיכותני הינה ניתוח שיח. ניתוח שיח הינו ניתוח טקסטים שנכתבו, לרוב מתייחס לתקשורת, לגבי סוגיה מסוימת. בדרך זו החוקר אוסף טקסטים ופרסומים לגבי הסוגיה שהוא החליט לחקור, ומחפש את האופן בו הציגה התקשורת את הסוגיה, את ההתפתחות של הסוגיה על פי התקשורת ומהם הנושאים העיקריים העולים מן השיח. לאחר מכן מבסס את הממצאים על תאוריות ומסיק מסקנות.

הדרך החמישית לניתוח הינה ניתוח אידיאולוגי. דרך זו שימושית בעיקר כאשר מדובר בכתובים בהקשר תרבותי המפורסמים בתקשורת. החוקר מחפש בכתובים, במטרה למצוא את האידיאולוגיה המועברת לקורא בטקסט, הסמויה והגלויה, בהנחה והיא קיימת. החוקר עצמו הינו בעל אידיאולוגיה מסוימת, דבר שישפיע על אופן המחקר, כאשר מטרתו הינה לבדוק ולהבין את האידיאולוגיה המועברת, האם הטקס מציג עובדות קיימות או משקף עמדה.

לסיכום, במאמר הוצגו חמישה דרכים עיקריות לניתוח הנתונים במחקר האיכותני. דרך הניתוח שתיבחר, כמו גם האופן בו יוצגו הממצאים לאחר הניתוח, תלויות בחוקר, עובדה המאפיינת את המחקר האיכותני.

להצעת מחיר עוד היום

למה לבחור בנו?

שירות אישי

אנחנו מתחייבים להמשיך ולשמור על קשר גם לאחר מסירת העבודה.

שירות אישי

כל בעיה שתתגלה, כל פגם שימצא – אנחנו כאן בשביל לפתור ולעזור, כי ההצלחה שלכם היא ההצלחה שלנו!

מקצועיות

התחייבות לכותבים מקצועיים, איכותיים ואמינים בעלי תארים אקדמיים.

מקצועיות

אנו מקפידים על איכות הכותבים שלנו באמצעות תהליך גיוס קפדני.

איכות ומקוריות

התחייבות מלאה למקוריות ולעבודה איכותית בהתאם לדרישות הסטודנט.

איכות ומקוריות

כל עבודה שנמסרת ללקוח עוברת בקרה אקדמית ובדיקת מקוריות לפני שנמסרת ללקוח.

מה הלקוחות שלנו חושבים עלינו?

תודה רבה לגל על העבודה באקונומטריקה. עד הרגע האחרון לא האמנתי שזה עד כדי כך פשוט. שמחתי לראות שטעיתי. תודה גדולה גם למיכל על הסבלנות הרבה והמקצועיות. ישר כח!
מאור, האוניברסיטה הפתוחה
רציתי לעדכן שקיבלתי 89 בסמינריון במימון. תמסרו תודה גדולה לאורטל על ההשקעה והזמן. נתראה בסמינריון הבא.
מיכל, המרכז הבינתחומי הרצליה
למיכל, רציתי להודות לך ולדורון על הסמינריון המושקע והיחס האישי. אני לא יודעת מה הייתי עושה בלעדיכם. קיבלתי 92 בסמינריון במוסר ועסקים עם המנחה הכי קשה פתוחה!
אלכס, הקריה האקדמית אונו

שתפו ברשתות החברתיות