אידיאולוגיה חמאס – דאעש מול חמאס –הדומה והשונה

בסמינריון עיוני במדעי המדינה או יחב”ל נמצא בדרך כלל כמה פרקים תיאורטי אשר מהווים את סקירת ספרות . הכתיבה היא בהתאם לכללי הכתיבה במדעי החברה (APA) וצריכה להפנות למראי מקום של מאמרים בעברית ובאנגלית. אצלנו תוכלו למצוא תמיכה מלאה בעבודות במדעי המדינה או ביחבל על ידי צוות כותבים מצטיין במדעי החברה.

פה יש דוגמא יפה לסקירת ספרות תיאורטית מתוך עבודה מלאה בנושא דאעש מול חמאס

עבודה זו מפורסמת באתר לאחר שקיבלנו הסכמה של בעלי זכויות היוצרים בעבודה לעשות בה שימוש. העבודה לצורך התרשמות ולמידה בלבד. אין להסיק מהאמור כי עבודה זה נכתבה על ידי צוות האתר ובהחלט ייתכן שלא כך הדבר.

אידיאולוגיה חמאס  

יעדי תנועת החמאס, מקורם ביעדי תנועת האחים המוסלמים. החידוש שהכניסה התנועה למערכת יעדים זאת הינו שילוב של התפישה המוסלמית תיאולוגית בתוך מסגרת המאבק הלאומי של הפלסטינים.

אמנת החמאס גובשה ופורסמה בשנת 1988 על ידי מייסדיה ובמיוחד אחמד יאסין. האמנה כוללת ציטוטים נרחבים מהקוראן בכדי לבסס אותה מהבחינה ההלכתית. האמנה קובעת שדרכו של הארגון הינה דרך האסלאם וממנו נשאבים תפיסות ומעשי הארגון. האמנה מתייחסת לצלאח א-דין כאל מקור השראה מרכזי כמי שפעל לסילוק הכובשים הזרים מפלשתין ומירושלים. סעיפים 6 ו 31 באמנה , מציגים את הדת המוסלמית כדת הנעלה ביותר שתחתיה יכולים לחיות בביטחון ובשלום בני כל הדתות האחרות. דרך סעיפי האמנה, מוצגת תנועת החמאס כתנועה הדוגלת בשמירת זכויות אדם והומניזם שאינה נוקטת בדרך של מלחמות או אי כיבוד של דתות אחרות אלא במצב שנדרשת הגנה על עמדותיה ודרכיה. עם זאת קיים יחס של זלזול כלפי הסכמים או הסדרים כדרך לפתרון בעיות והדרך הראויה היחידה הינה שימוש בכח.

נושא נוסף המודגש באמנה ובאידאולוגית החמאס הינו מעמד האישה ותפקידה החשוב שאינו נופל מתפקידי הגברים דרך גידול ילדיה על ערכי האסלאם וחינוך לקיום מצוות הדת כהכשרה למילוי תפקידם במלחמות המצווה המצפות להם (אמנת חמאס, 1988).

נושא מרכזי באמנה הינו היחס לישראל וליהודים בכלל. לפי אידאולוגית התנועה, ישראל הינה ישות מלאכותית שנוצרה כתוצאה מכיבוש וגזל של העם הערבי. אי לכך כל שטחי מדינת ישראל הינם אדמה קדושה אסלאמית המיועדת ואמורה להיות תחת שלטון האסלאם. יהודים ונוצרים מורשים להמשיך להתגורר בה כמיעוט דתי ואתני אבל אך ורק אם יכירו באופן מלא ויקבלו את השלטון האסלאמי (אמנת חמאס, 1988).

תמליל מפגש ראשון 1 קבוצת "האדומים" - שילוב טכנולוגיה בהוראות מתמטיקה
תוכן עניינים ומבוא – דאעש מול חמאס – סמינריון עיוני

החמאס רואה ביהדות את שורש הבעיה הקיימת במזרח התיכון. ישראל נתפשת בעיני החמאס כמשמשת ראש גשר ליהדות באזור. האידאולוגיה של הארגון משתמשת בתהליך דמוניזציה של היהדות, טוענת כי היהודים פעלו כנגד מוחמד כבר בתחילת האסלאם והוא השתמש בכח כדי לדכאם. אידאולוגית החמאס טוענת כי היהודים עומדים מאחורי המלחמות בעולם כולל מלחמות העולם הראשונה והשנייה והם מתכננים להשתלט על המזרח התיכון כולו. חלק מסעיפי אמנת החמאס מדברים על השליטה של היהודים באמצעי התקשורת בתרבות ובחינוך בכל מדינות המערב. במסמכים רשמיים של התנועה וגם בהתבטאויות של ראשי התנועה מוזכר פעמים רבות נושא השואה כהמצאה של היהדות והציונות. עמדתה הרשמית של התנועה הינה הכחשת השואה לחלוטין. נעשה שימוש רב במוטיבים אנטישמיים הן באידאולוגיה של הארגון והם בפרסומים רשמיים וכתבים שלו והתנועה מונעת מארגון אונר”א ללמד כלל על השואה בבתי הספר שבעזה. הטענה העיקרית הינה שהיהודים אינם בני חסות של האסלאם מכיוון שפעלו נגדו ולכן יש היתר להשמידם. מעבר לכך מצוינת העבודה שאללה אפשר את הקמתה של המדינה היהודית על מנת לרכז את כל היהודים במקום אחד ובכך להקל על השמדתם (אמנת חמאס, 1988).

צריכים עבודה אקדמית?

קבלו עבודה 100% מקורית, שנכתבה ע”י כותב מצטיין. החזר כספי מובטח

* בהשארת כתובת מייל הנך מאשר קבלת הודעות ודיוורים שונים מהאתר לרבות מבצעים, טיפים והצעות שיווקיות