הצעת מחקר הקשר בין מצב הרוח למצב הבורסה

עבודה זו מפורסמת באתר לאחר שקיבלנו הסכמה של בעלי זכויות היוצרים בעבודה לעשות בה שימוש. העבודה לצורך התרשמות ולמידה בלבד. אין להסיק מהאמור כי עבודה זה נכתבה על ידי צוות האתר ובהחלט ייתכן שלא כך הדבר.

ספרות אקדמית

 לפי תיאוריית השוק היעיל לא אמורה להיות כל השפעה למצב הרוח של המשקיעים הנובע מגורמים חיצוניים על תשואת מניות, אלא אם כן מצב רוח חיובי זה נובע מגורמים אשר עשויים להשפיע על רווחי הפירמות בעתיד, כמו מציאת גז טבעי לדוגמא. לימי חג לא אמורה להיות השפעה כלשהיא על תשואת המניות שכן הם צפויים מראש וידועים ולכן כל השפעה שלהם על מצב המשק מתומכרת היטב במחיר המניות. אי לכך, תשואות חריגות בימי חג עשויות לנבוא מהשפעות פסיכולוגיות על מצב הרוח. הדעה הרווחת בפסיכולוגיה היא שמצב רוב טוב גורם להסתכלות אופטימית על החיים ובכלל. יתכן מצב בו למשקיע מצב רוח טוב בשל החג והוא משייך את מצב הרוח הטוב שלו לאספקטים אחרים של חייו כגון: משפחה, עבודה וכו’.

Hirshleifer, David, and Tyler Shumway. “Good day sunshine: Stock returns and the weather.” The Journal of Finance 58.3 (2003): 1009-1032.‏

במאמר זה נבחנה ההשערה כי לימי שמש השפעה על תשואת המניות ב-26 בורסות שונות בעולם. הם מצאו באופן מובהק וחיובי השפעה של ימי שמש על תשואת המניות.
ההסבר שלהם לתופעה, בדומה להצעת מחקר זו, הוא שיום שמש מביא למצב רוח טוב ומצב הרוח הוא זה שגורם להטייה בתשואות.

Event Studies in Economics and Finance
A. Craig MacKinlay
Journal of Economic Literature
Vol. 35, No. 1 (Mar., 1997), pp. 13-39
Published by: American Economic Association

מחקר זה מציע טכניקה לבחינת השפעת אירועים כלכליים באמצעות חלונות זמן. ע”פ שיטה זו יש לבנות מודל בסיסי להערכת התשואה הנורמלית של ני”ע (באמצעות מודל שוק בסיסי) ובאמצעותו מסיקים את התשואה הא-נורמלית. בהמשך בונים חלון זמן של מספר ימים לפני ואחרי האירוע הכלכלי ואז בוחנים את השפעת האירוע לאורך זמן.

השערת המחקר

  במחקר זה נניח כי ערבי חג מהווים אירועים משמחים. בשל היותם צפויים מראש שוק ההון יודע לתמכר היטב את השפעתם על ביצועי החברות ולכן לא אמורה להיות תשואה חריגה הנובעת מאירועים אלה. בהסתמך על הסקירה הספרותית נטען כי עדיין קיימת השפעה לאירועים אלו על תשואות המניות הנובעת בעיקרה מהשפעות פסיכולוגית על הפרטים במשק. ההשפעה יכולה להיות חיובית ואולי אף שלילית במידה ואלו אירועים עצובים כגון יום הזיכרון לחללי צה”ל. כמו כן, ננסה להבחין בין חגים שבהם יש חופש מהעבודה לבין חגים שאין בהם חופש כזה.

מתודולוגיה

לצורך בחינת ההשפעות נשתמש בשיטת Event studies בטכניקת חלונות הזמן המוצעת במאמר Event Studies in Economics and Finance.  באמצעות השיטה נבחן את תשואת המניות במהלך חמישה ימים לפני האירוע, ביום האירוע, ובחמשת ימי המסחר שלאחר מכן.

הקשר בין מצב הרוח למצב הבורסה

נתונים


מניות: נסתמך על מדד ת”א 25
חגים עם חופש: ראש השנה, יום כיפור, סוכות, פסח, יום העצמאות , שבועות
חגים ללא חופש: ט”ו בשבט, פורים, ל”ג בעומר, יום השואה, יום הזיכרון לחללי צה”ל, יום ירושלים, יום הזיכרון ליצחק רבין, יום המשפחה, תשעה בא”ב , חנוכה

 

צריכים עבודה אקדמית?

קבלו עבודה 100% מקורית, שנכתבה ע”י כותב מצטיין. החזר כספי מובטח

* בהשארת כתובת מייל הנך מאשר קבלת הודעות ודיוורים שונים מהאתר לרבות מבצעים, טיפים והצעות שיווקיות