היסטוריה דאעש – דאעש מול חמאס –הדומה והשונה

בסמינריון עיוני במדעי המדינה או יחב”ל נמצא בדרך כלל כמה פרקים תיאורטי אשר מהווים את סקירת ספרות . הכתיבה היא בהתאם לכללי הכתיבה במדעי החברה (APA) וצריכה להפנות למראי מקום של מאמרים בעברית ובאנגלית. אצלנו תוכלו למצוא תמיכה מלאה בעבודות במדעי המדינה או ביחבל על ידי צוות כותבים מצטיין במדעי החברה.

פה יש דוגמא יפה לאחד החלקים התיאורטים מתוך עבודה מלאה בנושא דאעש מול חמאס

עבודה זו מפורסמת באתר לאחר שקיבלנו הסכמה של בעלי זכויות היוצרים בעבודה לעשות בה שימוש. העבודה לצורך התרשמות ולמידה בלבד. אין להסיק מהאמור כי עבודה זה נכתבה על ידי צוות האתר ובהחלט ייתכן שלא כך הדבר.

היסטוריה דאעש

ארגון המדינה האסלאמית הוקם על ידי אבו מוסעב אל- זרקאווי, אחד ממנהיגי ארגון אל-קעידה בשנת 1999, במטרה להפיל את המשטר בירדן. בעקבות מלחמת עיראק ב 2003 שבמהלכה הצטרפו כוחות קואליציה בהנהגת ארצות הברית ללחימה נגד משטרו של סדאם חוסיין, הצטרף הארגון ללחימה בכוחות הקואליציה. הארגון נשבע אמונים לאל-קעידה בשנת 2004 ושינה את שמו מספר פעמים עד לשם “המדינה האסלאמית בעיראק” (מרכז המידע למודיעין, 2014). בתחילת דרכו נטל הארגון חלק בפעילויות טרור באזור עירק ובסביבת גבולותיה, נגד כוחות הקואליציה ולאחר מכן הרחיב את פעולתו לטרור על אדמת מדינות הקואליציה באירופה ובמקומות שונים בעולם, כמו שרשרת פיגועי ההתאבדות בדהב שבסיני שבה נהרגו כ-20 איש. ביוני 2006  חוסל מנהיג הארגון אל- זרקאווי בהפצצה של חיל האוויר האמריקאי. הארגון החל להחריף את פעילות הטרור בעירק לקראת הקמת מדינה משלו בעירק. בוצעה שורה ארוכה של פיגועי התאבדות שגבו מאות קורבנות. במהלך אפריל 2010 חוסל מנהיג הארגון, איוב אל מסרי בפעילות אמריקאית ואבו בכר אל-בגדדי התמנה כמפקד הארגון. עם כניסתו של אבו בכר אל בגדדי כמנהיג הארגון הורחבה פעילותו למדינות נוספות במזרח התיכון ולפיגועי טרור עולמי (מרכז המידע למודיעין, 2014). בנוסף הצטרף הארגון למלחמת האזרחים בסוריה. הרחבת הפעילות וסירוב הנהגת הארגון להפסיק את הפעילות בסוריה, הביאה לניתוק הקשרים עם ארגון אל קעידה בשנת 2014 ולשינוי שם הארגון ל”מדינה האסלאמית בעיראק ובלבנט”. הארגון החל בהדרגה בכיבוש והשתלטות על שטחים וערים מרכזיות בעירק כאשר בין הישגיו הבולטים היה כיבוש העיר מוסול והעיר ההיסטורית תכרית (עיר הולדתו של סדאם חוסיין) במהלך יוני 2014. בסוף יוני 2014 שונה שם הארגון ל”המדינה האסלאמית” והוכרז על הקמת החליפות העולמית האסלאמית בהנהגת אבו בכר אל- בגדדי שכינוי הוחלף ל “אמיר המאמינים”. בחציה השני של 2014 ובמהלך 2015 המשיך הארגון בפעולות התפשטות ושליטה על אזורים נוספים בעיראק, כולל השגת שליטה על סכר מוסול האסטרטגי על נהר הפרת ערים נוספות בסוריה ואף בנקודות מסוימות בלבנון תוך ניהול קרבות קשים עם אנשי החיזבאללה. לקראת סוף 2015 הגיע הארגון לשיא התפשטותו בשטח.

תמליל מפגש ראשון 1 קבוצת "האדומים" - שילוב טכנולוגיה בהוראות מתמטיקה
תוכן עניינים ומבוא – דאעש מול חמאס – סמינריון עיוני

במקביל הוקמה במהירות רבה התשתית למדינה האסלאמית שכללה הקמת משרדי פנים, אוצר, רווחה ומשטרה. בניית מערך גביית מיסים מהתושבים, בניית מערך לימודים במוסדות החינוך ואפילו הוחל בהנפקת מטבעות “דינר אסלאמי” וכן בהנפקת דרכונים לאזרחי המדינה. בספטמבר 2014 החלה להתגבש הקואליציה המערבית נגד הארגון בהנהגתו של נשיא ארצות הברית דאז, ברק אובאמה. במקביל להכרזתו של המופתי העליון של סעודיה כי המדינה האסלאמית הינה האויב הראשון בחשיבותו נגד האסלאם. תקיפות הקואליציה התבססו בתחילה על תקיפות מהאוויר בלבד נגד יעדים אסטרטגיים של הארגון. בהדרגה הצטרפו מדינות אירופיות נוספות לקואליציה, במיוחד כאלו שסבלו מפיגועי טרור של שליחי הארגון בארצן כמו בריטניה וצרפת. לאחר מכן הצטרפו הולנד, בלגיה ואוסטרליה, בעיקר במשימות תקיפה ואיסוף מודיעין מהאוויר. בהדרגה הצטרפו מדינות נוספות גם מהעולם הערבי והחלה מערכה של כיבוש מעוזי הארגון בסוריה ובעיראק. בשטח עצמו הצטרפו לקואליציה כוחות המורדים המתונים בסוריה וכן כוחות המיליציה הכורדית, בעיקר בלחימה בצפון עירק ובאזורי המחוזות היזידים שסבלו קשות מכיבוש המדינה האסלאמית. באוגוסט 2015 הצטרפה גם טורקיה לקואליציה, בשלב ראשון בתקיפות אוויריות ולאחר מכן בהכנסת כוחות ופעילות קרקעית באזור גבולה עם סוריה. באוקטובר הצטרפה גם רוסיה ללחימה ובהדרגה הגבירה באופן משמעותי את כמות התקיפות מהאוויר והמקרקע בשטחי סוריה ועיראק. איראן מעורבת באופן מסיבי בלחימה הקרקעית החל מתחילת 2015 הן על ידי החיזבאללה בסוריה והן בנוכחות מסיבית של כוחות משמרות המהפכה בעירק. במהלך 2016 ועד לתקופה הנוכחית ממשיך הכיבוש ההדרגתי של מחוזות ואזורים מידי הארגון כאשר בתחילת מאי 2017 הוכרז על שחרור העיר מוסול משליטת הארגון על ידי כוחות עירקיים וכוחות הקואליציה והתחלת המערכה על עיר הבירה של הארגון א-רקה. במסגרת פעילות זאת חוסלו מאות פעילים בארגון וכן מספר רב של בכירים על ידי תקיפות אוויריות מדויקות או פעילויות קומנדו. גם מנהיג הארגון הנוכחי אל- בגדדי נחשב למת או פצוע קשה מאד אך נושא זה עדיין לא אומת סופית (Oosterveld, 2017).

צריכים עבודה אקדמית?

קבלו עבודה 100% מקורית, שנכתבה ע”י כותב מצטיין. החזר כספי מובטח

* בהשארת כתובת מייל הנך מאשר קבלת הודעות ודיוורים שונים מהאתר לרבות מבצעים, טיפים והצעות שיווקיות