מבנה דאעש – דאעש מול חמאס –הדומה והשונה

בסמינריון עיוני במדעי המדינה או יחב”ל נמצא בדרך כלל כמה פרקים תיאורטי אשר מהווים את סקירת ספרות . הכתיבה היא בהתאם לכללי הכתיבה במדעי החברה (APA) וצריכה להפנות למראי מקום של מאמרים בעברית ובאנגלית. אצלנו תוכלו למצוא תמיכה מלאה בעבודות במדעי המדינה או ביחבל על ידי צוות כותבים מצטיין במדעי החברה.

פה יש דוגמא יפה לאחד החלקים התיאורטים מתוך עבודה מלאה בנושא דאעש מול חמאס

עבודה זו מפורסמת באתר לאחר שקיבלנו הסכמה של בעלי זכויות היוצרים בעבודה לעשות בה שימוש. העבודה לצורך התרשמות ולמידה בלבד. אין להסיק מהאמור כי עבודה זה נכתבה על ידי צוות האתר ובהחלט ייתכן שלא כך הדבר.

מבנה דאעש

ארגון המדינה האסלאמית בנוי במבנה היררכי וריכוזי סביב מנהיג הארגון. המנהיג אבו בכר אל-בגדדי מאז יוני 2014 הינו בעל תואר ח’ליף ואימאם ובתואר אמיר המאמינים. שלושת גופי ההחלטות והביצוע המרכזים והעליונים בארגון הינם (מרכז המידע למודיעין, 2014):

המועצה המייעצת הינה המוסד העליון של הארגון וכוללת בין תשעה לאחד עשר חברים וממונה על ידי המנהיג העליון. המועצה אחראית להעברת הוראות המנהיג דרך שרשרת הפיקוד ולוודא ביצוע. כמו כן אחראית המועצה על חקיקת חוקים במדינה האסלאמית. לפי מקורות מחקריים אמריקאים נראה כי רוב חברי המועצה הינם עיראקיים ורובם היו מזוהים בעבר עם מפלגת הבעת’ העירקית. למועצה זאת יש גם את הסמכות התיאורטית להדיח את המנהיג העליון במידה והוא נכשל בתפקודו.

המועצה הצבאית אמונה על תכנון מהלכי הארגון הצבאיים ופיקוח על המפקדים המקומיים. מבנה המועצה המשוער הינו שלושה חברים ויושב ראש.  לפי מקורות שונים בראש המועצה עומד קצין לשעבר בצבא העירקי וראש המטה של המועצה הינו פעיל צ’צ’ני לשעבר ששירת בצבא הגיאורגי.

מועצת ההלכה הכפופה ישירות למנהיג העליון וכוללת שישה חברים. המועצה אחראית על פיקוח עליון על ההתנהלות המוסדית של הארגון בהתאם לחוקי האסלאם, חקיקת חוקים ופיקוח על מנגנוני המשפט והאכיפה של הארגון. כמו כן אחראית המועצה על מערך ההטפה והלימוד של חוקי האסלאם בשטחי הארגון.

תמליל מפגש ראשון 1 קבוצת "האדומים" - שילוב טכנולוגיה בהוראות מתמטיקה
תוכן עניינים ומבוא – דאעש מול חמאס – סמינריון עיוני

הנהגת הארגון מונה קבינט שחבריו הינם בעלי תפקידים בנושאים שונים בהתנהלות הארגון כמו הממונה על ביטחון הפנים והמודיעין, אחראי על הכספים, ממונה על ההסברה, האחראי על התקשורת הממונה על כל נושא המתנדבים המגיעים מהארצות השונות ועוד. מחלקת ההסבר של הארגון מהווה חלק מרכזי וחשוב בו וכוללת מערכת משומנת של הפצה באינטרנט ובמקורות תקשורת חיצוניים הן בתוך עירק וסוריה והן ברחבי העולם, בניית אתרי אינטרנט והפעלת לשכות הסברה מקומיות במחוזות השונים.

מבחינה ניהולית מחולק הארגון למחוזות בסוריה ובעירק (לפי פרסומים שונים כ-19 מחוזות בעירק וסוריה ועוד 16 מחוזות מחוץ למדינות אלו). יש למנהיג העליון של הארגון שני סגנים האחראים על מושלי המחוזות השונים בעירק ובסוריה. מושלי מחוזות אלו ממונים על ידי מועצות הארגון. תחת כל מושל מחוז פועלות מועצות שונות האחראיות על תחומי ההסברה, תקשורת, מודיעין ובטחון פנים ואכיפת החוק. בנוסף בכל מחוז ממוקמים משרדים של מוסדות ההגנה של הארגון ושל מועצת ההלכה הפועלים באופן עצמאי. מתחת לכל מושל מחוז מכהנים המפקדים המקומיים של הארגון בעיקר בערים הגדולות והבינוניות. מפקדים אלו נקראים אמירים. בנוסף לכך קיימות בכל מחוז לשכות גיוס לקליטת פעילים ולוחמים חדשים לארגון, הן מתוך עיראק וסוריה או מדינות ערביות אחרות והן מתנדבים המגיעים ממדינות מערביות וממדינות מכל העולם.

כחלק נוסף ממבנה הארגון להלן רשימת ארגוני הטרור שאינם מוגדרים כמחוזות המדינה האסלאמית אך נשבעו אמונים לארגון ולמטרותיו ושואבים ממנו השראה לפעילויותיהם (מרכז המידע למודיעין, 2014):

מחוז סיני, הוקם על בסיס ארגון נאמני בית המקדש (אנסר בית אל מקדאס) ופועל בחצי האי מאז שנת 2011 . עיקר פעולות הטרור של הארגון מכוונות כנגד הצבא המצרי וכנגד פוליטיקאים ומדינאים במצריים. מחוז לוב, הוקם באופן רשמי על ידי אל-בגדדי בשנת 2014 ופעיל במיוחד במלחמת האזרחים במדינה. הארגון שולט בעיקר ברצועת החוף המרכזית של המדינה. לפי הערכות מונה מחוז זה בין 6,000-10,000 פעילים.

צריכים עבודה אקדמית?

קבלו עבודה 100% מקורית, שנכתבה ע”י כותב מצטיין. החזר כספי מובטח

* בהשארת כתובת מייל הנך מאשר קבלת הודעות ודיוורים שונים מהאתר לרבות מבצעים, טיפים והצעות שיווקיות