ממצאים איכותניים – סוגיית עונש המוות בראי העיתונים האידיאולוגיים – סמינריון איכותני

סמינריון איכותני מכיל פרקים רבים. הכתיבה היא בהתאם לכללי הציטוט האחיד וצריכה להפנות למראי מקום של מאמרים בעברית ובאנגלית. אצלנו תוכלו למצוא תמיכה מלאה בעבודות משפטיות על ידי מחלקה משפטית מצטיינת.

פה יש דוגמא יפה לחלק שיטה והמשך לסמינריון איכותני בנושא: בנושא עונש מוות בישראל בראי התקשורת המקוונת הישראלית

עבודה זו מפורסמת באתר לאחר שקיבלנו הסכמה של בעלי זכויות היוצרים בעבודה לעשות בה שימוש. העבודה לצורך התרשמות ולמידה בלבד. אין להסיק מהאמור כי עבודה זה נכתבה על ידי צוות האתר ובהחלט ייתכן שלא כך הדבר.

ממצאים –  פערים אידיאולוגיים בין העיתונים סביב סוגיית עונש המוות

כתבות אחרות מתמקדות בביקורת כלפי היחס שאביגדור ליברמן נוטה להציג מול האוכלוסייה הערבית בישראל. כתבה מתאריך 1.1.2018 גורסת כי עונש המוות לא בהכרח נועד לקדם את הביטחון כי אם הוא תוצר של תפיסה גזענית של ליברמן כלפי הערבים בישראל:

“אצל ליברמן זה מורכב עוד יותר, לא רק פעולת תגמול אלא גם פעולת הרתעה נגד האוכלוסייה הערבית באשר היא. בהמשך לאמירתו כי הח”כים הערבים הם נציגים של ארגוני הטרור, וכי תושבי ואדי ערה הם גיס חמישי, עולה על הדעת שעונש המוות, שכבר קיים בחוק כאות מתה וליברמן מתעקש עתה להחיות אותו, נועד בעיקר כדי להפחיד את המיעוט הערבי במדינת ישראל (…) ליברמן לעומת זאת הוא איש שפיו ולבו שווים. פנאט קיצוני לאומן גזען, הכל אפשר לומר עליו, אבל הוא אינו צבוע. את החזון שלו, ישראל נקייה מערבים, הוא מציג בכל הזדמנות ועל כל בימה”.

כתבה דומה הופיעה בתאריך 2.1.2018: “הרי שגם עונש המוות שתכליתו ההצהרתית היא הרתעתית, צפוי להיות מוחל רק על מחבלים ערבים  (…) מדיניות מפלה כזו, המחילה את העונש הכבד ביותר שהמערכת יודעת לייצר רק על ערבים, איננה רק גזענית ובלתי מוסרית, היא גם צפויה להגביר את תחושת העוול בקרב אזרחי ישראל הערבים ואת השסע הקיים ממילא בין יהודים לערבים.”

לצד זה, עיתון הארץ מנסה להציג פערים בין התפיסות האידיאולוגיות של הימין לבין השמאל. שיח זה מתקיים במסגרת הדיון המוסרי כאשר כל צד מציג את המוסר בצורה שונה. עיתון הארץ מציג כי האידיאולוגיה הימנית רואה באופן שונה את המושג “מוסר” ביחס לאידיאולוגיה ליברלית-שמאלית. בכתבה מתאריך 3.1.2018 מוצגת עמדתה של מפלגת ישראל ביתנו לפיה עונש המוות הוא עונש מוסרי שכן הוא איננו מתעלם מהקורבנות והוא מונע רציחות עתידיות:

“אנחנו רוצים עונש מוות לאלה שרוצים לרצוח אותנו – זה מוסרי במאה אחוז. ליברמן מסר היום לאחר סיום ההצבעה: זהו יום חשוב להרתעה הישראלית ולמלחמה בטרור. עמדנו במילתנו. זו התחייבותנו הערכית והמוסרית למשפחות השכולות.” כלומר עיתון הארץ מציג כי מפלגות הימין רואות בעונש מוות פעולה מוסרית.

מאידך כתבות אחרות מנסות להעביר מסר לפיה הנקמה, הרצח ועונש המוות אינם מוסריים. כתבה מתאריך 5.1.2018:

“עונש מוות אינו אלא רצח בדם קר, המבוצע בידי החברה האזרחית, ולכן הוא פסול מוסרית (…)נקמה איננה מדיניות ואיננה מוסרית (…) עמודי תלייה לא ינצחו במלחמה נגד הטרור, אלא רק יעמיקו את הפגיעה בחוסנה המוסרי של ישראל”. כתבה מתאריך 13.11.2018: “אבל בניגוד לכנופייה או לחברה שבטית, מדינת חוק מודרנית אינה אמורה לעסוק בנקמה. מערכת החוקים שלה מבוססת על תפישות של הוגנות, צדק ושוויון, ולא על תפישות קמאיות של נקמה ושנאה. היוזמה להכניס לספר החוקים הישראלי חוק עונש מוות חדש תכתים את מערכת המשפט של מדינת ישראל, והיא חותרת תחת יסודותיה כמדינת חוק.” כלומר ניתן לזהות כי עיתון הארץ רואה בכל תומכי חוק עונש המוות ובעיקר במפלגות הימין, כגוש המתנהג ככנופייה אכזרית, לא מוסרית ושמסכנת את המוסר של מדינת ישראל.

סיכום תת הפרק האמור מציג כי שני העיתונים אינם רואים בעונש המוות כסוגיה העומדת בפני עצמה אלא העיתונים מקשרים את סוגיית עונש המוות לנשואים אידיאולוגיים אחרים. ישראל היום קושר את עונש המוות עם אידיאולוגיות ימניות כדוגמת עויינות החברה הערבית והצורך להבטיח את ביטחון תושבי ההתנחלויות ולהדגיש שחייהם אינם זולים. לעומת זאת בעיתון הארץ ישנו ניסיון להציג כי עונש המוות נקשר עם אוכלוסיות קיצוניות כמו מפלגות ימין קיצוניות, מתנחלים וכנופיות. נקודה חשובה נוספת בפרק זה הייתה כי אידיאולוגיה המתנגדת לעונש המוות הופיעה בשני העיתונים, אולם בעוד שבעיתון הארץ התנגדות זו הייתה מוחלטת, הרי שבעיתון ישראל היום היא הייתה מאוזנת לצד הצגת עמדות התומכות בעונש המוות.

צריכים עבודה אקדמית?

קבלו עבודה 100% מקורית, שנכתבה ע”י כותב מצטיין. החזר כספי מובטח

* בהשארת כתובת מייל הנך מאשר קבלת הודעות ודיוורים שונים מהאתר לרבות מבצעים, טיפים והצעות שיווקיות